Valle de Viñales - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Bart en Martine - WaarBenJij.nu Valle de Viñales - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Bart en Martine - WaarBenJij.nu

Valle de Viñales

Door: martinevanderpas

Blijf op de hoogte en volg Bart en Martine

25 December 2011 | Cuba, Cienfuegos

Na 2 fantastische dagen in Havana, bomvol indrukken, hebben we koers gezet naar het westelijker gelegen Viñales. Het werd ons meteen duidelijk dat dat een supergoede keus was: wat een plaatje! Het is gewoon niet te beschrijven hoe mooi het is. Fantastische limestone bergen, tabak en koffie plantages, palmbomen en een heerlijk zonnetje. Er begint eindelijk iets van kleur op onze snoetjes te komen! :D Het is ons wel opgevallen dat er hier veel varkens protesterende geluiden maken.. We hebben ons laten vertellen dat met oud&nieuw alle Cubanen een varken aan het spit hangen. Mogelijk heeft het er iets mee te maken haha. We hebben de vallei rond Viñales verkend per paard. Sophie op een pittig paardje genaamd Tronco, ik op een semi-automatic genaamd Conde. We hadden een hele aardige guide; cowboy Carlos, op zijn paard Tiet (hij vertelde dat een paar Nederlanders hem die naam voor z’n paard hebben geadviseerd). We hebben 5,5 uur rondgereden, zonnetje erbij, tussendoor een lekkere cocktail, this is the life! We hebben ook gezwommen aan het eind van een grot van 200m diep, een beetje spooky maar een superbijzondere ervaring. Was echt heel gaaf! Op vrijdag mochten we meerijden met een Frans koppel naar Cayo Jutias, een klein eilandje met een ongekend mooi strand! Wit zand, mangrove, helderblauwe zee en verder helemaal niets. Geen andere mensen, geen boten aan de horizon. Alleen een Cubaan die enorme kreeften voor ons heeft gevangen en gebarbecued. Zoals de Fransen zeiden: It’s a hard life, but it’s acceptable :) Met moeite besloten we de volgende dag Viñales te verlaten, om naar Cienfuegos te gaan. Ook weer een prachtig stadje! En er is hier een strand in de buurt en heel mooi koraal, én in deze tijd van het jaar zijn hier whalesharks!! Sophie’s droom om daar ooit bij te duiken. Morgen ga ik beginnen aan m’n PADI open water cursus en Sophie (die haar PADI al heeft) gaat “gewoon” heel veel duiken. Beetje spannend, maar k heb er heel veel zin in. Wat een manier om Kerst te vieren! :)
Feliz Navidad!

• 25 December 2011 - 19:29

Sita:

Ola Senorita!COOLE verhalen tot nu toe zeg!De Mojito's smaken dus prima en mooi weer,mooie natuur!Ook veel salsa muziek daar gehoord?!Paard rijden,duiken klinkt niet heel verkeerd om de feestdagen door te komen;)Hele fijne dagen daar en alvast 'n hele mooie jaarwisseling,met varken aan spit!Zal dat er net zo uit zien als Ben vorig jaar had gedaan met kerst?!Liefs en Kus Sita en Sweetie;)

• 25 December 2011 - 20:25

Papa En Mama:

Hoi Martine,
    Wat fijn om weer goed nieuws te horen op eerste kerstdag! We hebben ook jullie foto's gezien; dat ziet er fantastisch uit! Hoe vind je zulke mooie plekken toch altijd maar weer?
    Het paard ziet er nogal tam uit, maar pas wel op voor de walvishaaien!
    Veel liefs voor jou en ook groetjes aan Sophie, Papa en Mama

• 25 December 2011 - 20:35

Bart:

Enorm blij om weer iets van je te horen, we hebben je allemaal enorm gemist hier rond de kerst. Het blijft jammer dat communicatie tussen Cuba en NL zo beperkt is (of gewoon te duur), maar het maakt het wel weer extra leuk als er nieuws is.

Ik hoop dat jullie nog met wat tigersharks kunnen zwemmen, lijkt me echt heel vet. Veel plezier met het halen van je PADI!

XXX

• 25 December 2011 - 20:51

Suus:

Hey Mart!
    Klinkt goed zo'n vakantie! Geniet er van. Tot de volgende keer :) X

• 26 December 2011 - 14:59

Anne :

HOHOHO merry X-mas :D!!!

geniet van het varkensdineer. Zo smaken jullie vast nog veeeel lekkerder voor die walesharks ;).

XXXXX

• 26 December 2011 - 16:39

Ben En Gré:

Fijn om weer van je te horen, we hebben het veel over je gehad en gunnen je een prachtige vakantie. We hebben Bart net terug gebracht naar Utrecht, inc droogtrommel en magnetron. We hebben met zijn drie gegeten bij Oma Sintenie, we hadden eten meegenomen en het was gezellig en zo kon Bart zijn Oma ook weer even zien. Zo, je bent weer even op de hoogte hoe het hier gaat. Liefs van ons twee.

• 27 December 2011 - 18:37

Lia Van De Wetering:

Hoi Martine

Wat is de wereld toch mooi! Ik krijg er zo weer zin in om te gaan reizen. Ik ben destijds voor mijn PADI brevet gezakt. Hopelijk heb jij meer geluk.

Veel plezier en groetjes, ook voor Sophie.

See you next year!

Lia, Niek, Anne, Loes en Joris.

• 30 December 2011 - 21:06

Bart En Martine :

Thnx allemaal voor de leuke reacties!! Foto´s plaatsen hier lukt niet echt, maar Bart heeft ze wel in z´n inbox. Dus hij kan foto´s doormailen, voor geinteresseerden. Het is hier namelijk prachtig! Heel veel groetjes en alvast een gelukkig nieuwjaar allemaal!!