Bart en Mart aan de noodlesoup! - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Bart en Martine - WaarBenJij.nu Bart en Mart aan de noodlesoup! - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Bart en Martine - WaarBenJij.nu

Bart en Mart aan de noodlesoup!

Door: martinevanderpas

Blijf op de hoogte en volg Bart en Martine

08 Oktober 2010 | Vietnam, Ninh Bình

En toen was het eindelijk zo ver.. Na weken (wat zeg ik, maanden!) van aftellen stond ik Bart op te wachten op KL International Airport. Om een cliché aankomsthal-scene te voorkomen was ik een eindje achter het hek gaan staan, zodat het wat meer tijd zou kosten om naar Bart te rennen (dan kwamen we elkaar in ieder geval niet midden in de aankomsthal tegen..). Echter, tevergeefs :) We konden er echt niets aan doen, zo blij om elkaar te zien! En dat heeft iedereen in de aankomsthal geweten :)

Het was woensdag en eigenlijk moest ik nog t/m vrijdag coschap lopen. Wat een mazzel dat mijn supervisor het onzin vond om coschap te lopen als je ook 'hahaha double Dutch!?' kunt doen! Wat ie zich precies voorstelde weet ik niet, maar ik had in ieder geval vrij! Ik had een 10 gekregen voor m'n coschap en quote daarbij graag de vader van Mignon: 'wat je niet doet, kun je ook niet verkeerd doen!' Klaar met het coschap dus, waardoor Bart en ik alle tijd voor elkaar hadden. We hebben samen een paar dingen in Kuala Lumpur bekeken, incl. een kraampje met weerzinwekkend prachtige souvenirs :) Op vrijdagmiddag verliet Sophie KL om naar Bangkok te vliegen. Wij verruilden op zaterdagochtend KL voor Hanoi, Vietnam. Het was wel ff jammer om afscheid van m'n fantastische reismaatje te nemen, maar we waren allemaal blij om KL te verlaten.

En toen waren we in Vietnam! Wat een land, wat een volk, wat een natuur, wat een chaos! We waren meteen onder de indruk. (Bart: 'ik zeg, verliefd!') We zijn het er over eens dat Hanoi de gaafste stad is die we ooit hebben gezien. Alleen al het oversteken van de straat is een avontuur! En je kunt het zo gek niet bedenken of je hebt er een speciaalzaak / speciaalstraat van. Bijvoorbeeld de verwarmingselementenspeciaalzaak en de mannequin speciaalstraat. Op ieder hoekje van de straat kun je op kleine krukjes gaan zitten en een biertje (Bia Hoi, <20 eurocent) drinken. Iedere huiskamer is een winkel en andersom. En degenen zonder huiskamer rijden rond met hun winkel te fiets/brommer of dragen hun complete bedrijf mee op hun schouders (incl. frituurpan, al bakkend). Het is gewoon niet uit te leggen, maar wij hebben volop genoten. We hebben een tour naar Halong Bay gedaan (aanrader van de lonely planet) wat op zich mooi was om te zien, maar te toeristisch (Wij zijn reizigers, geen touristen ;)) We werden onder andere naar een grot gebracht met een betonnen pad erin, licht in vele kleuren en prullenbakken in de vorm van een dolfijn/pinguin..

Het was jammer Hanoi te verlaten, maar we wilden natuurlijk nog veel meer van Vietnam zien. Met een open bus ticket (van noord naar zuid Vietnam, tussendoor uitstappen waar je wilt) zijn we naar Ninh Binh gegaan. Logisch zou zijn geweest een (toeristische) tour door de omgeving te doen, maar wij besloten een brommertje te huren en zelf de omgeving te gaan verkennen. En wat een goed plan was dat!! Bart blijkt een ongekend natuurtalent te zijn als het om het besturen van een "Moto" gaat en Martine blijkt erg goed achter op een moto te kunnen zitten. Wat een team! Op deze manier mochten wij het echte Vietnam ontdekken, waar we volop van genoten hebben. Lekker rondsjeezen over kleine en grote wegen. "Snel"wegen waar grote zandvrachtwagens, brommertjes, fietsers, waterbuffels met en zonder bestuurder en voetgangers te vinden zijn. Zigzaggend om de omwonenden die op de weg hun rijstoogst laten drogen (ook de koeien, honden en kippen pikken daar hun rijstkorreltje van mee) reden we de jungle in. Na ca. 70 km afgelegd te hebben op ons brommertje, gingen we midden in de jungle slapen in een verder verlaten stilthouse. We stonden vroeg op om het national park te gaan bewonderen en waren onder de indruk van de vele vlinders en de geluiden van de jungle. De grotten (+beestjes die daarin leven) deden Barts hart sneller kloppen. Ongevraagd werden we vergezeld door een gratis local guide; de hond die bij het stilthouse hoort. Na op de terugweg heel wat zand gehapt te hebben, zijn we weer heelhuids terug in Ninh Binh. Zometeen nemen we een nachtbus naar Hue, wat een stuk zuidelijker ligt. Spannend!! Volgende keer ongetwijfeld meer hierover.

PS, wat bezielt de mensen hier om de poten van kippen, varkens en onherkenbare beesten tot delicatesse te bombarderen..?! Verder bevalt het Vietnamese eten, incl. noodlesoup, uitstekend!

Groeten uit Vietnam!

Voor filmpjes: http://www.youtube.com/watch?v=KKKadmQ-B_4

• 08 Oktober 2010 - 14:00

Erik En Diny:

Hoi Martine en Bart,
    Heel mooi verslag weer, en wat een avonturen! We zijn blij dat we jullie zojuist weer gezien en gesproken hebben op SKYPE en het uit jullie eigen mond hebben kunnen horen. Geweldig, dat jullie zo enthousiast zijn over Vietnam! Goede reis met de nachtbus en tot volgende keer. Groetjes en veel liefs, Papa en Mama

• 08 Oktober 2010 - 16:30

Bart Cuppen:

klinkt goed allemaal mart en bart!! geniet van jullie reisjes en tot in nld weer :)
    grtjs bart

• 08 Oktober 2010 - 20:27

Erna En Ger:

Geweldig wat jullie meemaken. Videobericht vanaf jullie brommertje geeft een fantastisch beeld van Vietnam(om jaloers van te worden). En jullie zien er samen gelukkig uit.
    groetjes Ger en Erna

• 08 Oktober 2010 - 21:26

Oma:

Hoi Martine en Bart,
    Dat Vietnam een geweldig mooi land is om in te reizen had ik niet verwacht.De plaatjes zien er weer prachtig uit.Wat een fijn stel zijn jullie samen.Geniet maar zoveel mogelijk van alles wat je nog verder tegen komt. Groetjes,Oma

• 09 Oktober 2010 - 10:51

Mignon:

Hmm lekker eten lah :)
    Martine wat ben je bruin!!

Ik wacht op jullie volgende verhaal en heb vet zin om jullie weer live te zien! Liefs

• 10 Oktober 2010 - 18:08

Sistah:

Helemaal te gek!!! top foto's en een erg leuk verslag!!! geniet ervan!

• 10 Oktober 2010 - 18:28

Gré Sintenie:

Even tijd voor een berichtje, wat een mooi reisverslag! wat jullie nu samen meemaken is zo uniek, geniet er van.
    Super leuke foto,s wat het voor ons allemaal nog dichterbij brengt.
    We wilden vanmiddag laat nog even skypen maar we hoorden van Rosita dat jullie op tijd naar bed gingen om een nachtbus te halen. We proberen het morgen nog even.
    Dikke kus van ons drie uit Schagen.

• 10 Oktober 2010 - 21:47

Lia En Niek:

Bart, dan wordt het toch tijd om echt een keer mee de grotten in te gaan... Mooi verhaal fijn om te horen dat het zo goed gaat met jullie reizigers aan de andere kant van de wereld. Trouwens kan ik nog een paar van die sportschoenen bestellen, mijn maat is 43.
    Veel reis genot.
    groetjes,

Lia en Niek

• 11 Oktober 2010 - 18:39

Suus:

Ha!
    Bart buiten Europa is een beetje gek, maar dat ie aan het genieten is is natuurlijk helemaal te gek!
    Veel plezier nog schatjes!

• 12 Oktober 2010 - 03:37

Bart En Martine :

Wat een leuke reacties! Als we nog niet vrolijk waren, dan zouden we het daar wel van worden! :) Bedankt allemaal!
    We zitten nu in Nha Trang (aan zee) nadat we 2 dagen in Hoi An zijn geweest. Vietnam is echt fantastisch!

ps. We zullen eraan denken als we de bijna nikes nog een keer tegenkomen ;) En het lijkt Bart (en mij!) supertof om een keer echt n grot in te gaan!