Moto'en is zeg maar echt ons ding :) - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bart en Martine - WaarBenJij.nu Moto'en is zeg maar echt ons ding :) - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bart en Martine - WaarBenJij.nu

Moto'en is zeg maar echt ons ding :)

Door: martinevanderpas

Blijf op de hoogte en volg Bart en Martine

03 November 2010 | Laos, Vientiane

Deze keer een update vanuit Laos. Het einde van onze reis komt steeds dichterbij, maar we zijn nog lang niet klaar met reizen. Het is fantastisch! Toen we het vorige reisverslag schreven waren we in Kratie, Cambodia. We zijn die dag met een 'moto' de andere kant van de Mekong gaan verkennen. We zijn vaker verkeerd gereden dan goed en dat had niet mooier kunnen uitpakken. Om aan de andere kant van de Mekong te komen bleek al een hele opgave. Eerst reden we te ver, we zagen nergens een ferry. Toen we terug reden dachten we: ooo, daarom konden we de ferry niet vinden! Het was echt een minibootje. Toen we met onze moto op de ferry stonden, zagen we dat we onderweg waren naar een eilandje in de Mekong in plaats van naar de overkant. Het duurde dus een tijdje voordat we eenmaal aan de overkant waren, maar dat was zeker de moeite waard! We volgden kilometers lang een zandweg, terwijl overal mensen naar ons zwaaiden. We zagen kinderen op waterbuffels rijden en hebben heel veel kippen net niet aangereden. We moesten over een aantal bruggetjes (met de moto!) die er uitzagen alsof ze ieder moment in konden storten, of dat al gedaan hadden waarna ze zeer provisorisch gerepareerd waren. En we konden de ferry om terug naar de overkant te gaan maar niet vinden. Toen we na lang rijden een aanlegplaats zagen, vroegen we een man die daar stond of er een ferry ging (door naar een plaatje van een boot te wijzen). De man knikte en gebaarde 5. Om 5 uur dus blijkbaar. Om de 2 uur wachten te overbruggen, werden we uitgenodigd om in de locale karaoke bar (houten hutje met een paar stoeltjes en een enorme karaoke installatie) mee bier te drinken onder het genot van een stukje bbq-slang. Bart vond de slang best lekker en het was echt fantastisch! Om 5 uur gingen we naar buiten, met de verwachting een ferry te zien. Het was geen ferry die voor ons klaar stond, maar een local met een minibootje (formaatje kano!). Het bootje kon ons en de moto maar net droog houden, maar het was een superleuke manier om weer naar de overkant te komen.
De volgende dag verlieten we Cambodia. We namen een bus + boot naar Si Phan Don, een eilandengroep in de Mekong in Laos. Daar maakten we kennis met Lao Whiskey. Een drank die een beetje naar rum smaakt, niets kost (minder dan een euro per liter!) en 45% alcohol bevat. Het eiland hadden we vrij snel gezien, dus na 2 nachtjes gingen we verder naar Pakse. We hebben de omgeving verkend op een moto (dit keer een 100cc met een mandje voorop.. beetje jammer!) en veel mooie watervallen gezien. Vooral de waterval na 10km dirtroad, wat betekent zonder een bus vol Japanners in beeld, beviel ons wel. We overnachtten op de helft van de route bij een waterval, waar we suuuperlekker gegeten hebben. De roasted duck with lemon was niet te overtreffen. Bart: 'Wow Martine, ik wou dat jij zo lekker kon koken!'
Vanuit Pakse namen we de local bus naar Tha Kaek, een stuk noordelijker in Laos. Gedurende de reis besloten we een lekker sate'tje te kopen, wat toen we even goed keken bleek te bestaan uit de kop en poten van de kip.. Bart vond het toch best lekker: 'Nooit geweten dat er in kippentong een bot zat'. In Tha Kaek huurden we een wat sportievere moto, om te beginnen aan een route van ruim 500km waar we 3 dagen over deden. We gingen naar de Kong Lor cave, een indrukwekkende grot van 7,5 km lang waar we op een bootje doorheen vaarden. De route door de limestone bergen was prachtig. De weg was soms een flinke uitdaging en we waren blij dat we een crossbrommer bij ons hadden, in plaats van het in Laos zo populaire 100cc moto'tje met mandje. We hebben er echt van genoten en zijn nu net terug in Tha Kaek. Morgen op naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. We blijven nog anderhalve week van het reizen genieten voordat we terug vliegen naar Nederland. Tot snel!!

• 03 November 2010 - 14:20

Erik En Diny:

Hoi Martine en Bart,
    De foto's zijn inderdaad heel mooi met jullie nieuwe toestel! Die eend met citroen moet wel héééél lekker zijn.... Blij dat wij hier niet zo'n spannende brug hebben!
    We hopen jullie wel weer heelhuids terug te zien binnenkort, dus doe 'n beetje voorzichtig..
    Heel veel groetjes,
    papa en mama

• 03 November 2010 - 17:17

Oma Van Der Pas:

Hoi Martine en Bart.Wat een avonturen beleven jullie,zeg. Ik geniet iedere keer weer van de verhalen en foto`s.Dat is nog eens wat anders dan ons brugske over de Leygraaf,he.Groetjes en tot ziens.Houdoe, Oma ,

• 03 November 2010 - 20:42

Ben En Gré:

Gauw sparen voor een moto'tje ?
    Wat een mooie foto's en wat zal het weer moeten wennen in Holland.
    Neem je niet te veel risico met je moto?
    Tot gauw xxx Ma

• 04 November 2010 - 14:55

Lia Vd Wetering.:

Hoi Martine en Bart,
    Hebben jullie de sateetjes nu ook echt opgegeten?
    Zal wel lekker knapperig zijn geweest.
    Geniet nog even van jullie grote avontuur en tot binnenkort.

Groeten van ons vijfjes uit Berlicum.

• 06 November 2010 - 08:46

Mignon:

Het bot aan het einde van je tong heet os hyoideum

Ja, jullie merken dat ik weer met mijn hoofd in de boeken zit!
    Kan niet wachten tot jullie weer terug zijn hoor...liefs, Mignon