Vulkaan beklommen, nu eindelijk strand! - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Bart en Martine - WaarBenJij.nu Vulkaan beklommen, nu eindelijk strand! - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Bart en Martine - WaarBenJij.nu

Vulkaan beklommen, nu eindelijk strand!

Door: martinevanderpas

Blijf op de hoogte en volg Bart en Martine

07 Juli 2010 | Indonesië, Pangandaran

Ik zit nu in een internetcafe in een prachtig tropisch kustplaatsje op Java, genaamd Pangandaran. En een mooi kustplaatsje, daar waren we ook echt aan toe!
We zijn zondag vanuit Jakarta vertrokken richting Cibodas, om Gunung Gede te gaan beklimmen. We merkten meteen waarom de lonely planet zei dat het in het weekend wat lastiger reizen was. Het was heel druk op de snelweg, dus hadden ze onze richting maar afgesloten om de doorstroming van de andere richting te bevorderen. We ontmoetten een heel aardig meisje, Vera, die heel goed Engels sprak. Ze ging in discussie met 5 bus-mannetjes in het vreemde tentje waar we op de bus moesten wachten (er liepen ook kippen daar enzo). Ze adviseerde ons met haar mee te reizen en dat hebben we gedaan. Een flinke omweg en bij Cipanas (5km van Cibodas) kwamen we alsnog in de file die 60 km lang was en waar totaal geen beweging in zat. We hadden lang genoeg in die vervelende bus gezeten (rijdt met de deur open en als de mensen er niet in passen dan duwen ze het gewoon aan!) dus we besloten uit te stappen en kwamen bij een mooi hotel. Lekker gegeten en geslapen, om de volgende dag naar Cibodas te gaan. Daar regelden we een gids om Gunung Gede te gaan beklimmen. Gunung Gede is een vulkaan van ca. 3000 meter hoog. We vertrokken om 11 uur 's avonds en we liepen heel erg (te) snel. Het laatste uur van de klim liep ik dan ook uitgeput te zwalken. Sophie zei achteraf dat ze zich afvroeg wanneer ik neer ging vallen. Maar dat is niet gebeurd en we hebben het gehaald! Om 4 uur 's nachts waren we op de top. Daar gingen we slapen. Dat hadden ze ook wel even vantevoren mogen vertellen want aangezien Sophie en ik niets warms bij ons hadden en nat waren van het zweet, hebben we de hele tijd zitten rillen van de kou. Rond 05.45 kwam de zon op en het was prachtig! Echt een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien. Prachtig vulkanisch landschap. Er kwam op verschillende plekken rook uit de vulkaan. Foto's volgen, maar ik zit nu in een internetcafe waar ik geen foto's kan uploaden. Op de terugweg gingen we zo snel dat we dachten dat we er in een paar uur zouden zijn (ondanks dat we een half uur in de hotsprings hebben gelegen. Dat was superlekker!!) maar we deden er alsnog 4 uur over. We snapten echt niet dat we in 5 uur boven waren gekomen. Best trots op onszelf! Toen we uitgeput terug kwamen namen we de bus naar Bandung. Ik was uitgeput en Sophie bedacht dat de enige manier om mij op te vrolijken was om me naar bed te sturen. Dus ik ging om 6 uur 's avonds naar bed en ging Sophie nog in haar eentje wat eten. Ze heeft ook geregeld dat we voor 11 euro mee konden met een shuttlebus naar Pangandaran, rechtstreeks vanaf ons hostel. Superfijn! Want Bandung hoefden we toch al niet echt te zien en we hadden genoeg van het openbaar vervoer hier. (Namelijk heel traag, te vol, onbetrouwbaar en constant uitlaatgassen happen) Vanochtend vertrokken we om 6 uur in een luxe auto met grote leren stoelen en airco naar Pangandaran beach. We arriveerden om 12 uur en na wat rond te hebben gekeken (Een indonesisch mannetje nam Sophie mee achter op zijn brommer en liet haar verschillende hotels zien) kwamen we terecht bij een superluxe motel aan het strand. We hebben een mooie grote kamer met enorm bed, airco en grote eigen badkamer. Voor de deur staan ligstoelen en zijn 2 zwembaden. En als we ergens naartoe willen, mogen we gratis een scootertje meenemen. We kunnen ook bellen en dan komen ze ons gratis ophalen. En dat voor 9 euro per persoon per nacht!! Dus hier blijven we even 3 nachten om bij te komen. Daarna is het plan om naar Yogjakarta te gaan om te shoppen en een dagtrip naar Borobudur te maken. Daarna willen we naar Bali en een boottocht maken langs de Gili Islands, Komodo en Flores.

Mijn indruk van Indonesie tot nu toe: Een land met prachtige natuur, waar te veel mensen wonen. De infrastructuur kan het niet aan en vooral bij de steden is er erg veel smog. De mensen zijn supervriendelijk! Maar er zijn zo veel mensen die heel weinig hebben dat je zelfs bij vriendelijke mensen goed op je spullen moet letten.

Ik mis Bart wel heel erg en heb wel wat heimwee momentjes, maar het is toch fantastisch om hier te zijn. Supermooi en heel bijzonder om mee te maken.

(Respect als je dit hele reisverslag gelezen hebt!)

Groetjes, Martine

• 07 Juli 2010 - 11:46

Bart:

Oeh leuk, je bent dus nu online... :D
    Had jij vanochtend geprobeerd te bellen?

XxX

• 07 Juli 2010 - 11:56

Bart:

Zo.. en nu heb ik het hele verslag gelezen :D

Mis jou ook heel erg lieffie, kan niet wachten op je terugkomst.. de eerste 10 dagen hebben wijn in ieder geval al gehad

Enorm respect voor jullie snelle tocht de vulkaan op en af. 5 uur ipv 10 is echt heel heel knap. Maar volgende keer gewoon rustiger doen hoor, dan geniet je er echt meer van.

Geniet van het strand en de rust!

Hou van je!

PS: Groetjes aan Soof

• 07 Juli 2010 - 12:50

Anne:

jaaa jullie hebben hem beklommen. Was vet he :D. en al getoost met wat Bintang. Wel balen dat de reis zolang duurde, hadden wij gelukkig geen last van. Trouwens ook leuk om in een mooie club (zijn ontzettend luxe!) daar uit te gaan in Jakarta. Misschien hebben ze die ook wel in Yogja? ben benieuwd naar de foto's!! xxx anne

• 07 Juli 2010 - 13:03

Mama:

Hoi Martine,
    Vanmorgen aan de telefoon en nu dit hele reisverslag; we zijn helemaal op de hoogte van alles wat jullie meemaken, zover van huis.
    Geniet maar lekker aan het strand, je hebt nog tijd zat! Heel veel groetjes!
    Liefs, Papa en Mama
    P.S. Benieuwd naar de foto's!

• 07 Juli 2010 - 14:33

Roel:

Ik kijk erg uit naar die foto's van de zonsopgang bij de vulkaan... erg benieuwd!

Geniet allebei van het relaxen!!
    X Roel

• 07 Juli 2010 - 16:05

Wouter:

Kom maar op met die foto's! Gave beklimming!

• 07 Juli 2010 - 17:26

Lia Van De Wetering:

Ik ruik de zwavellucht en denk weer terug aan de Pakaya, waar wij ook eens zo een nacht doorbrachten

Groetjes Lia en Niek en the kids.

• 07 Juli 2010 - 17:55

Oma Van Der Pas:

Hoi, Martine,
    Geweldig die klim naar de
    vulkaan.Ik volg je met
    spanning.groetjes ,oma

• 07 Juli 2010 - 20:56

Greet En Ben:

Tuurlijk lezen we je verslag tot het einde, zo leuk om te lezen hoe het met jullie gaat!!Niet te geloven hoeveel luxe je daar krijg voor 9 euro.Dat je Bart mist snap ik als moeder van Bart heel goed, Ben en ik missen hem elke dag! dikke kus van ons twee uit Schagen