"zomaar een dag" - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Bart en Martine - WaarBenJij.nu "zomaar een dag" - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Bart en Martine - WaarBenJij.nu

"zomaar een dag"

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Bart en Martine

15 Juni 2015 | Thailand, Mae Sot

Vandaag vertrokken we weer uit Kamphaeng Phet, na daar 2 nachtjes te hebben geslapen in een fantastisch Guesthouse. We begonnen de dag met een heerlijk ontbijtje: vers fruit met muesli en yoghurt en een versgeperst sinaasappelsapje erbij. Alle vruchten van de eigen boerderij van de man des huizes. We werden door de man overladen met reisadviezen en het liep tegen de middag voordat we vertrokken. We zagen dat er een weggetje parallel aan de snelweg liep, aan de andere kant van de rivier. De keuze was niet moeilijk; we genieten een stuk meer van wat kleinere wegen, en rijden daar graag een stukje voor om. Onderweg aten we nog een lekkere noodle soup. Op alle kleine weggetjes zagen we het brandstofpijl terug lopen, maar verderop hadden we weer een grotere weg in de planning, dus we maakten ons er niet druk om. Maar toen we eenmaal op de grotere weg (tussen Tak en Mae Sot) reden, kwam dat benzinestation maar niet. Sterker nog, er zat daar helemaal niets langs de weg.. Behalve prachtige natuur.. dat wel. We reden de bergen in en het werd nogal stijl. Vrachtwagens reden stapvoets en de oren plopten. We beseften ons allebei dat het een slechte plek was om zonder brandstof te komen zitten! Een tegemoetkomende vrachtwagen flitste met zijn lampen, en even verderop zagen we waarom. De lading (koelkasten) van een vrachtwagen was losgeraakt en lag verspreid over de weg. Een tankwagen, die duidelijk geraakt was, stond tegen de vangrail. Een flinke ravage!
Het brandstofpijl liep verder en verder terug.. het laatste streepje was aan het knipperen. Dat hadden we nog niet eerder gehad. 1x eerder hadden we nog maar 1 streepje, en toen konden we al geen brandstof meer in de tank zien zitten, en ging er met tanken 4 liter bij (tankinhoud: 4.1L). We wisten allebei dat onze moto er ieder moment mee kon stoppen. We bedachten al scenario’s. Liften, met motor en al? Achterin een pickup truck ofzo. Daar rijden er hier veel van rond. Gelukkig was het niet nodig. We waren erg opgelucht toen, net toen het laatste brandstofstreepje uit beeld verdween, we bij een markt aankwamen. En jawel, er stond ook een jukebox achtig gevaarte waar 95 op stond en een slang aan zat. Je stopte er geld in en er kwam benzine en muziek uit. We liepen een rondje over de markt, waar ze allerlei soorten fruit, specerijen, gedroogd vlees, gedroogde vis, planten, enz. verkochten. Bart keek z’n ogen uit naar alle soorten varens.
Met volle tank reden we verder richting Mae Sot. Een bochtige stijle bergweg, met meer gaten erin dan we tot nu toe in heel Thailand hadden gezien. Bart in z’n element dus! In Mae Sot aangekomen was er van die adembenemende omgeving eigenlijk niets meer te zien. Het was gewoon een stad, en niet een hele fraaie. We besloten nog een stukje door te rijden en kwamen uit bij een prachtig resort, waar we budgettechnisch voor de goedkoopste kamer (14 euro) kozen. Het bleek een prachtige bungalow te zijn, met tropische planten in de badkamer en uitzicht over de jungle vanuit het bed. Wauw! Bart ging een stukje wandelen en werd al snel geroepen door de mensen van het resort. “you, you” met een wenkend gebaar erbij. Hij kreeg een whiskey ingeschonken en allerlei eten voorgeschoteld. Ik schoof aan en kreeg ook een whiskey. Het was ontzettend gastvrij maar ook een beetje ongemakkelijk. Wij hadden ontzettende honger, deze mensen spraken geen woord Engels, er stond allerlei eten op tafel waar zij zelf slechts sporadisch een hapje van namen en wat nooit genoeg was voor 6 personen. Was het een hapjes-idee? Kennelijk was het de bedoeling dat wij het gingen proeven? Onder andere een soep met vissenkoppen erin, die eigenlijk verrassend lekker was. We zaten daar een poosje, zij (een Thais echtpaar en 2 mannen uit Myanmar) bleven maar praten en wij bleven maar vriendelijk lachen, geen idee waar ze het over hadden. Na wat foto’s te hebben gemaakt over en weer, gingen we maar op de moto op zoek naar avondeten. Het werd een salade met rijst.. De restaurantjes zijn hier een stuk moeilijker te vinden dan in het zuiden. We kochten ook een flesje lokale whiskey en Bart ging met het Thaise echtpaar en de 2 mannen uit Myanmar de voetbalwedstrijd Thailand-Myanmar kijken, onder het genot van wat sterke bocht, terwijl ik ontdekte terwijl ik op de WC zat dat er apen over de doorzichtige dakplaten van onze badkamer liepen.
Zomaar een dag, waarop we een stuk gingen rijden. De plannen waren niets bijzonders, de dag was heel bijzonder. Zo maken we dat vaker mee. Iedere dag weer een verrassing. Ik vind het leuk om met jullie te delen hoe momenteel “zomaar een dag” bij ons eruit ziet.

• 15 Juni 2015 - 16:53

Bart:

Okay okay, dit was tof en de moeite waard om even aan te vullen:
    Zit ik dus met twee gasten uit Myanmar op de grond whisky te drinken en voetbal te kijken (Thailand vs. Myanmar) het echtpaar was net te bed en dan landt er opeens een behoorlijk grote zwarte sprinkhaan in de kamer. Hij probeert m te vangen, lukt niet. Lukt mij wel. Ik geef m aan hem, hij trekt de kop en vleugels er af en eet hem zo op!!!

• 15 Juni 2015 - 17:31

Greet En Ben:

En dat is dan zomaar een gewone dag;) Prachtig toch, zulke onverwachtse dingen die jullie reis nóg mooier maken. Wat zullen jullie straks weer moeten wennen aan de prijzen hier zeg. En Bart, toch wel apart dat verhaal van je, geef ze mij dan maar zoals met de kerst. Groetjes van ons xxx

• 15 Juni 2015 - 18:36

Jan En Elly Bogers:

En weer kan ik niet anders uitbrengen dan wauwwwwwwwwww.
    Ongelooflijk wat een geweldig verhaal en wat een mooie belevenissen.
    Je moet er toch niet aan denken lieve twee dat dat straks, nog heeeeeeel lang niet gelukkig, weer gewoon een huis, een bed en aardappels moet worden.
    Maar zover is het nog lang niet en misschien is dan toch gelukkig, Oost, West, thuis best.
    Maar nu genieten we nog heerlijk mee van al jullie fantastische avonturen.

Dikke knuf.

• 15 Juni 2015 - 20:48

Talita:

Wat een super verhalen allemaal; net een film!
    Geniet van de reis; het klinkt fantastisch in ieder geval; voor jullie lijkt wel te gelden: 'geluk moet je afdwingen' (@lege tank :-D haha)
    Groetjes,
    Talita

• 15 Juni 2015 - 21:49

Astrid:

Bij mij bestond zomaar een dag bestaat uit school, balletles, stoeiende katten, aardappels/broccoli/rundervink, Albert Heijn en Aldi, de was, stofzuigen, onkruid wieden, agenda kopen, lakens verschonen, planten water geven en de voeten van mijn man masseren.... Ruilen?

• 16 Juni 2015 - 11:20

Kurk:

Hahahhahaha de sprinkhaan die opgegeten wordt

• 16 Juni 2015 - 19:28

Irene:

Ben benieuwd naar een 'niets is gewoon, alles is gewoon-dag' the making of video, ofzo......

Lots of fun!!!!

X Ireentje

• 17 Juni 2015 - 09:46

Thomas:

Wat een gave badkamer! Even iets belangrijks... vertel es over die lokale whisky?

• 17 Juni 2015 - 16:36

Mignon:

Let op met Thaise whiskey --> Schijnt dat ze er nog wel eens wat methanol in laten zitten.
    Heb zelf ooit een flesje gekocht die rook alsof je lijm snuift. Zelfs mijn broer hoefde die niet :p
    Verder; have fun!