Thailand has it all - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Bart en Martine - WaarBenJij.nu Thailand has it all - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Bart en Martine - WaarBenJij.nu

Thailand has it all

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Bart en Martine

22 Mei 2015 | Thailand, Krabi

Daar zijn we weer! :) Dit maal vanuit Krabi.
Dank voor alle leuke reacties!! Maakt onze reis nóg leuker.

Na 5 nachtjes koh Lipe besloten we dat er vast nog meer paradijs op ons lag te wachten en namen we de speedboat terug naar Pak Bara, waar we herenigd werden met onze moto. We gingen op weg naar Koh Mook, maar ons eerste doel van de dag was het afsluiten van een verzekering voor de motor. De Maleisische versie is namelijk alleen in Maleisië geldig.. Wat is dat groene kaart systeem toch handig!!
In La Ngu zagen we een Honda winkel, en besloten daar te vragen om een verzekering. Geen van de mensen in de winkel sprak Engels en met google translate kwamen we ook niet ver genoeg. Maar, voor alles een oplossing: de plaatselijke Engels docent werd opgetrommeld! Kenmerkend voor hoe gastvrij en behulpzaam de mensen hier zijn. Snel was duidelijk dat de Honda winkel geen verzekeringen verkocht, maar na ca. 10 telefoontjes, waarbij de Engels docent als tolk fungeerde en Bart en ik vooral toekeken hoe iedereen druk in de weer was met onze verzekeringskwestie, wist de eigenaar van de Honda winkel waar we moesten zijn. De Engels docent ging weer terug naar z'n klas en de winkeleigenaar bracht ons naar de verzekeraar. Aldaar spanden ook weer 4 personen zich in om ons te helpen. Na een uurtje waren we een verzekering en een mooie ervaring rijker.

Koh Mook was te ver om in 1 dag te bereiken en toen het donker begon te worden gingen we op zoek naar een hotel. Gelukkig kon google ons helpen, want het woord hotel is in het Thai compleet onherkenbaar en we begaven ons niet in toeristisch gebied, dus de borden waren uitsluitend in Thais schrift. We belanden in Ban Phon Thawi, in een prima motel. Saai stadje, dachten we.. We gingen toch maar eventjes aan de wandel, op jacht naar voedsel en een ATM. We troffen een super levendig stadscentrum met een prachtige foodmarket. Zo veel lekkers, je zou er 4 maanden lang iedere avond wat anders kunnen eten. Ik viel als een blok voor de sushi :) voor 1,50 euro at ik m'n buikje vol! En een lekkere dragon fruit als toetje.

De volgende dag zetten we onze reis naar Koh Mook voort. Onderweg stopten we bij een klein hutje langs de weg, in de hoop een goed ontbijt (noodle soup ofzo) aan te treffen. Ze bleken er de lekkerste poffertjes te hebben die ik ooit op heb! Ik werd steeds gelukkiger van het eten in Thailand!
We arriveerden bij de pier om naar Koh Mook te gaan, en hadden blijkbaar uitstekende timing. De boot, die maar 1x per dag gaat, stond op het punt te vertrekken. 4 Thaise mannen lieten hun spierballen zien en tilden onze moto op het dak van de boot, die toch wel ruim een meter lager lag dan de pier en een stukje van de kant. We stonden er versteld van hoe makkelijk ze dat deden.
Op Koh Mook aangekomen kon onze Tarzan en Jane experience beginnen. Nouja, zoiets.. Een rustig eiland, vooral strand en jungle en wat woningen op palen. Hier en daar een enkele toerist, naar onze schatting 10 a 20 op het hele eiland. Met eb zag je dat de paalwoningen omgeven waren door vuilnis. En de stank!! We verwonderden ons erover dat mensen hun eigen woonomgeving zo vervuilen. Wij verbleven op een mooi schoon stukje Koh Mook, in een fijne bungalow. Op dag 2 gingen we de "main attraction" van Koh Mook bekijken, waar vele toeristen een boottripje voor maken vanaf een meer toeristisch eiland. Wij hadden de luxe dat we er gewoon per kayak naartoe konden, met z'n 2en. Ik heb het over de Morakot Cave (Morakot betekent Emerald). Een grot die door de zee uitgesleten is in de zandsteen rotsen. Prachtig!! bij de ingang van de grot was het water helder blauw-groen, met een hele bijzondere lichtval. Daarna gingen we met de kayak door zo'n 70 meter pikdonker, voordat we weer licht zagen aan het eind van de tunnel. De grot kwam uit op een strandje met een stukje jungle, omringd door een stijle limestone wall aan alle kanten. Met helder blauwe lucht als je naar boven keek. We waren er met z'n 2en en het geluid van alle insecten was indrukwekkend. Nog indrukwekkender was het geluid van de golven in de grot. Het gaf echt een "in the belly of the beast" gevoel. Toen we vertrokken uit de grot kwam er net een boot met ca. 100 toeristen aan. De gids trok een touw, en in 1 lange lijn gingen ze de grot in, onder luid ge oeeeeh en aaaaah. Wij blij met onze timing!
Vandaag namen we in alle vroegte de enige boot terug naar "main land". Dagdoel: Krabi (zo'n 120km rijden). Maar eerst wat onderhoud aan onze motor, omdat we de 1000km hadden bereikt (en 1 v/d spiegels los zat, en de standaard een veer miste). Ik dacht een werkplaats te hebben gespot, en had het bij het rechte eind. Een klein houten hutje in de jungle, met een bekwame monteur erin. De man maakte in een mum van tijd een nieuwe veer, verving de olie, zette de spiegel weer vast, controleerde de bandenspanning, en vast nog het een en ander.. 6 hele euro's armer gingen we weer op pad. We stopten voor lunch bij een eettentje langs de weg, waar we een chicken curry voorgeschoteld kregen die volgens de kok not spicy was, maar voor mij toch te heet om te kunnen eten. Net na de middag arriveerden we in Krabi. We zijn er dus nog maar net, maar ik vind het nu al een fantastische stad. Ze hebben winkels van alle soorten, heerlijke koffie, en toen ik net even door de stad ging lopen kwam ik een prachtige tempel (incl. monks) tegen. Morgen willen we met onze moto een rondje (around) Krabi doen.
Overmorgen zetten we denk ik koers richting Chang Mai. Maar dat is nog heeeeeel ver (bovenin Noord Thailand) dus we komen onderweg vast nog veel moois tegen.

Heel veel liefs uit Thailand!

• 22 Mei 2015 - 17:18

Jan En Elly Bogers:

Oh leuke twee, wat een geweldige avonturen maken jullie meer.
    En Martine wat schrijf jij geweldige verhalen, ik zit te smullen.
    Van een rijstverslag is dit een ongeloofljk mooi reisverslag geworden, ik lees het ademloos en hoop nog vele verhalen te mogen lezen van jullie prachtige avontuur.
    Genieten met volle teugen mee en vind het zo ongelooflijk knap en spannend bijna, geen moeite gaan jullie uit de weg, heerlijk gewoon, het is net of ik mee reis.
    Dank je wel hiervoor, heel fijn om dit mee te beleven.
    Geniet maar weer fijn van allles maar daar hoeven we ons niet druk om te maken, het plezier spat er van af.
    Dikke knuffels van ons uit Schagen, oh wat klinkt dat saai nu.
    Groet,
    Jan en Elly.

• 22 Mei 2015 - 17:20

Irene:

Goed bezig en wat een gezellige verhalen......
    Chang Mai is wel heul ver!
    Vergeet onderweg niet te stoppen bij de Maeklong Railway Market, en ligt Kanchanaburi op de route?
    Nou, we lezen het weer wel! Tot het volgende verslag.

x Dick en Irene

• 22 Mei 2015 - 17:58

Greet En Ben:

Wat een vriendelijke mensen daar zeg, geweldig! Mooi om te lezen dat jullie zo'n prachtige reis maken.
    We praten en denken veel aan jullie xxx

• 22 Mei 2015 - 22:34

Nieske Heerema:

Wat een bijzondere belevenissen. Zo afwisselend. Dan weer in een kano, op een mooi strand, dan weer een leuke markt, tempels. Wat een hulpvaardige mensen! Erg afwisselend en een tocht per moto is een prima keus, ik krijg er ook zin in! Veel plezier en tot gauw.

• 22 Mei 2015 - 22:50

Erik En Diny:

Mooie avonturen beleven jullie daar in Thailand! Er is daar echt heel veel bijzonders te zien.
    Fijn dat de motor er weer tegen kan. Een grote beurt voor € 6 : kom daar hier maar eens om!
    Geweldig verslag; we zijn nu alweer benieuwd naar wat hierna gaat komen.
    Hele goede reis verder op weg naar het Noorden en veel liefs!

• 23 Mei 2015 - 02:36

Bart:

Thanks voor de leuke reacties allemaal!
    Dick en Irene, bedoelen jullie de provincie in geheel of de stad? If so, wat missen we als we er niet langs gaan?

Groeten, Bart

• 23 Mei 2015 - 11:47

Cyril:

Bart, je ziet er heel gelukkig uit met je groene fanta. Hou vol!

• 24 Mei 2015 - 19:34

Astrid:

We genieten hier erg van de verhalen en foto's.
    Zorg goed voor elkaar!
    Love you lady

• 25 Mei 2015 - 09:19

Irene:

Dag lieve mensen,

Ik bedoel de Kanchanaburi; bridge over the river kwai, doden/birmaspoorlijn. Een film die de geschiedenis wat meer inzichtelijk maakt is 'the railway man'.
    Je zou e.e.a. als een 'moodkiller' kunnen zien, maar het, vind ik, is een 'must see' als je in Thailand bent.
    Daarna weer door, onspannen en extra van de mooie dingen genieten!!

X Irene

• 26 Mei 2015 - 15:06

Daniël:

Hello you beautifull thing(s), is de geit al gemolken en hebben jullie al een Roemeentje gedaan?

Echt super leuk om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben! En die foto van die oranje monniken voor die grijs-witte tempel (laatste foto) is echt geniaal, prachtig contrast!